Registrere, oppdatere, flytte og slette en tjenestemottaker
Når du som tjenesteansvarlig klikker på ‘tjenestemottaker’ i hovedmenyen vil du se en liste over alle tjenestemottakere du har tilgang til. Du kan bruke søkefunksjonen for å filtrere listen.
Registrere en ny tjenestemottaker med responstjeneste
Skjemaet for registrering av nye tjenestemottakere har obligatoriske felt for å sikre at de som besvarer en alarm får nødvendig informasjon.
Klikk på ‘Registrer ny tjenestemottaker’-knappen for å åpne registreringsskjemaet.
Hvis virksomheten bruker VKP-tjenesten for å hente pasientopplysninger, søk opp fødselsnummer eller D-nummer. Informasjonen hentes fra EPJ-systemet.
Fyll ut alle obligatoriske felt markert med en stjerne (*).
Angi foretrukket språk hvis tjenestemottakeren snakker et annet språk enn norsk.
Legg inn nøkkelkode hvis det finnes. Informasjonen sendes til hjemmetjenesten/AMK.
Legg inn annen relevant informasjon for tilgang til boligen, hvis relevant.
Ved registrering vil profilen automatisk være aktiv.
Legg til status-tagger for å vise aktuell status. Tilgjengelige tagger er: 'Bestilt' og 'Frakoplet'. Du kan også legge til egendefinerte tagger.
Tjenestemottakeren må legges i en gruppe ved registrering. Hen kan legges til flere grupper utenfor ‘Responstjenester’, men kan kun tilhøre én gruppe under 'Responstjenester'. Gruppevalget bestemmer alarmhåndteringen.
Fullfør registreringen ved å klikke på ‘Registrer’-knappen nederst i skjemaet.
Synkronisering mot responssystemet
Når du legger til tjenestemottakere i en gruppe med responstjenester vises en synkroniseringsstatus øverst på siden.
Vellykket synkronisering: Statusmeldingen bekrefter at synkroniseringen var vellykket.
Feilet synkronisering: Meldingen ‘Synk feilet’ vises. Denne meldingen kan ses på tjenestemottakerprofilen, i tjenestemottakerlisten eller under synkroniseringsvarsler.
Hvis synkroniseringen feiler kan du gjenta synkroniseringen:
Klikk på lenken ‘Synk feilet’.
Klikk på ‘Gjenta synkronisering’-knappen på varselets detaljside.
Hvis problemet vedvarer etter flere forsøk og du ikke finner feil i informasjonen som er registrert der feilen oppsto (se skjermbilde), kontakt Tellu support for hjelp.
Oppdatere tjenestemottakerinformasjon
Når en tjenestemottaker er opprettet kan du senere redigere informasjonen i profilen.
Gå til tjenestemottakerens profilside eller klikk på ‘Rediger’ i oversikten.
Klikk på ‘Rediger’ nederst i skjemaet for å aktivere redigeringsmodus.
Nå kan du endre alle feltene i skjemaet.
Når du er ferdig, klikk på ‘Oppdater’ for å lagre endringene.
Endringene blir automatisk synkronisert med responssystemet.
Midlertidig deaktivering av tjenestemottaker
Hvis en tjenestemottaker trenger å deaktiveres midlertidig, for eksempel ved ferie eller sykehusopphold, kan du gjøre dette ved å:
Gå til tjenestemottakerens profil.
Klikk på ‘Rediger’-knappen.
Slå av ‘Aktiv status’ og klikk på ‘Oppdater’.
Tjenestemottakeren er nå deaktivert og alarmer fra tilknyttede enheter vil ikke utløses. For å aktivere tjenestemottakeren igjen, følg de samme stegene og sett status til ‘aktiv’.
I tjenestemottakerlisten kan du finne deaktiverte tjenestemottakere ved å velge ‘alle’ og deretter sortere statuskolonnen.
Flytte en tjenestemottaker til en ny gruppe
For å flytte en tjenestemottaker til en ny gruppe (med eller uten responstjenester), kan du enkelt gjøre dette på tjenestemottakerens profil.
Gå til tjenestemottakerens profilside.
Rull ned til ‘Tjenestemottakergrupper’.
Klikk på ‘Rediger’-knappen.
Velg den nye gruppen tjenestemottakeren skal flyttes til (du må ha tilgang til den nye gruppen for å se den).
Bekreft flyttingen.
Hvis du flytter tjenestemottakeren til en gruppe uten responstjenester, vil du få et varsel om at alarmer ikke lenger vil gå til valgt alarmmottak.
Hvis tjenestemottakeren har kameraalarmer, sørg for at den nye gruppen er konfigurert for å håndtere disse korrekt.
Hvis tjenestemottakeren har kameraalarmer, sørg for at den nye gruppen er konfigurert for å håndtere disse korrekt.
Slette en tjenestemottaker
Før du kan slette en tjenestemottaker må du først deaktivere profilen.
Gå til tjenestemottakerens profil.
Klikk på ‘Rediger’-knappen.
Slå av ‘Aktiv status’ og klikk på ‘Oppdater’.
Etter deaktivering blir ‘Slett’-knappen aktiv.
Klikk på ‘Slett’ for å fjerne tjenestemottakeren.
Hvis du ønsker å deaktivere en tjenestemottaker før du gjennomfører slettingen, anbefaler Tellu å bruke taggen ‘Frakoblet’. Det holder oversikt over deaktiverte tjenestemottakere.
Når du sletter en tjenestemottaker i en gruppe med ‘Responstjenester’, vil de automatisk bli fjernet fra responssystemet sammen med alt tilknyttet utstyr. Slettingen synkroniseres på samme måte som ved registrering, oppdatering og flytting.