Legge til, oppdatere og slette informasjon om pårørende
Informasjon om pårørende er nødvendig hvis de skal informeres eller kontaktes for oppfølging av alarmer. Hvor informasjonen registreres, avhenger av hvilken rolle pårørende skal ha. Hvis de kun skal informeres eller kontaktes ved spesifikke hendelser, registreres de under fanen, ‘Pårørende'. Dersom de skal kontaktes som en del av førstelinjen, må de registreres som en `ressurs’. Hvis pårørende er registrert som ressurs og tjenestemottaker har responssentertjeneste, vil responsoperatøren kontakte pårørende som første ressurs, med mindre noe annet er spesifisert.
Registrere pårørendeinformasjon:
Gå inn på valgt tjenestemottaker.
Velg fanen ‘Pårørende’.
Fyll ut informasjonen.
Hvis en tjenestemottaker har flere pårørende registrert må én velges som' Nærmeste pårørende'
Viktige punkter å merke seg:
Samtykke: For å kunne dele informasjon om helsehjelpen som gis til tjenestemottaker med pårørende, kreves det samtykke fra tjenestemottaker. Helsepersonell på responssenteret må være informert om hvorvidt samtykke foreligger, slik at de vet når de kan gi ut informasjon til pårørende.
Synkronisering av pårørendeinformasjon med Skyresponse: Når informasjon om pårørende legges inn, vil den bli synkronisert med Skyresponse. Dette vises med et ikon merket "Pågående synk" (se skjermbilde). Når synkroniseringen er fullført vises status som "Synkronisert," og informasjonen er tilgjengelig for responsoperatøren.
Hold informasjon oppdatert: Når informasjon om pårørende legges inn vil operatører i Responssenteret få tilgang til den. Det er derfor viktig å holde kontaktinformasjonen oppdatert.
Registrere pårørende som ressurs:
Hvis pårørende skal være de som varsles om alarmer fra et responssenter, må de registreres som en ressurs:
Gå inn på valgt tjenestemottaker.
Velg fanen ‘Ressurser’.
Fyll ut informasjonen.
Velg tidspunkt for når pårørende skal være den som følger opp alarmer.