Legge til, oppdatere og fjerne grupperessurser under responstjenester
‘Ressurser’ viser til kontaktpersoner, team eller utrykningsorganisasjoner som enten skal kontaktes av responsoperatører for oppfølging ved en alarm, eller som skal motta alarmer fra en tjenestemottaker. Riktige ressurser sikrer at tjenestemottakere får den hjelpen de trenger i kritiske situasjoner. Med rollen som virksomhetsadministrator kan du legge til ressurser for grupper.
Vi skiller mellom tre typer ressurser:
Felles ressurser: Disse er tilgjengelige for alle grupper med responstjenester i organisasjonen, og administreres sentralt under gruppen ‘Responstjenester’.
Grupperessurser: Disse er spesifikke for hver gruppe. De administreres innenfor hver gruppe, og er tilgjengelige for alle tjenestemottakere i den valgte gruppen.
Private ressurser: Disse gjelder for en tjenestemottaker og legges til av tjenesteansvarlig på tjenestemottakerprofilen under fanen, ‘Ressurser’. Les om ‘Private ressurser’ her.
Registrering av felles ressurser for alle grupper med responstjenester
Felles ressurser for alle grupper registreres i gruppen ‘Responstjenester’. Typiske felles ressurser er AMK, legevakt, politi og brannvesen.
Velg gruppen ‘Responstjenester’, gå til fanen ‘Ressurser’.
Klikk på ‘Legg til ressurs’ og skriv inn navn som er tydelig og lett å forstå for de som skal motta alarmene.
Oppgi telefonnummeret for hver ressurs og spesifiser når de skal være tilgjengelige. For felles ressurser vil dette være hele døgnet, da det som regel er ressurser som skal kunne kontaktes på samme nummer 24/7.
Organiser ressursene i den rekkefølgen du vil at de skal vises for responsoperatørene.
Du kan endre rekkefølgen på ressursene senere hvis nødvendig.
Registrering av ressurser tilknyttet en gruppe
For å få varsler eller betjene alarmer fra tjenestemottakere i en gruppe, må ressurser registreres i denne gruppen.
Velg ønsket gruppe og gå til fanen ‘Ressurser’.
Klikk på ‘Legg til ressurs’ og skriv inn et navn som er tydelig og lett å forstå for de som skal motta alarmene.
Oppgi telefonnummeret for hver ressurs og spesifiser når de skal være tilgjengelige. Når du setter opp tilgjengelighet, er det viktig å bruke hele eller halve timer.
Organiser ressursene i den rekkefølgen du vil at de skal vises for responsoperatørene.
Du kan endre rekkefølgen på ressursene senere hvis nødvendig.
Endre eller slette grupperessurser
For å endre navn, tidspunkt eller kontaktinformasjon på en ressurs i en gruppe:
Gå til fanen ‘Ressurser’ i den aktuelle gruppen.
Klikk på redigerings-ikonet ved siden av ressursen du vil endre, og gjør de nødvendige endringene.
Endringene vil automatisk synkroniseres med responssystemet.
For å slette en ressurs:
Gå til fanen ‘Ressurser’.
Klikk på slette-ikonet ved siden av ressursen du vil fjerne.
Ressursen vil bli slettet og endringen synkroniseres automatisk med responssystemet.
Hvis det oppstår en feil i synkroniseringen vil du få et varsel under ‘Synkvarsler’ og se en status-tag som viser at det er en feil med synkroniseringen.