Skip to main content
Skip table of contents

Nettverkskrav og brannmurkonfigurasjon for Tellucare tilsyn

For å bruke kameraovervåking fra Tellucare, må Axis-kameraet være koblet til pålitelige nettverk som tillater trafikk til Axis backend, Morphean backend og Tellucare backend. Denne artikkelen vil dekke hva som må gjøres.

Krav til kameraets nettverk

Båndbreddekravene er ikke veldig høye etter dagens standarder. En båndbredde på 1 Mb/s bør være tilstrekkelig for pålitelig videostrømming.

Siden kameraovervåking er en lavlatens, sanntidstjeneste, har den imidlertid strenge krav til nettverksstabilitet: pakketap eller høy pakkeforsinkelse kan betydelig påvirke muligheten til å strømme video fra kameraet til klienten.

Mens båndbredde kan måles ganske enkelt, er nettverkskvalitet i form av latens og pakketap mye vanskeligere å vurdere pålitelig og kan variere betydelig over tid. Hvis det oppstår gjentakende problemer med et bestemt kamera eller installasjon (vanskeligheter med å starte videostrømming, høy latens i videostrømmen, etc.), er årsaken i de fleste tilfeller nettverkskvaliteten. Ruteren eller installasjonen bør flyttes til en annen plassering, eller et alternativt nettverk bør brukes.

Brannmurkrav for kameranettverket

Kameraet må tillate utgående trafikk til:

  • AXIS Camera Management Platform: Brukes til kameraregistrering, fastvareoppdateringer og visse fjernstyringsoperasjoner.

  • Morphean Video Management System: For kamerakonfigurasjon og videostrømming.

  • Tellu Tellucare Backend: For overvåking av kameraet, samt håndtering av hendelser og alarmer som genereres.

Det er ikke nødvendig å tillate innkommende trafikk.

Axis Camera Management Platform

From

To

Service

Port

Action

Camera

dispatcher.sts.axis.com

HTTP

80

Allow

Camera

dispatchse1-st.axis.com

HTTP

80

Allow

Camera

dispatchse2-st.axis.com

HTTP

80

Allow

Camera

dispatchsus1-st.axis.com

HTTP

80

Allow

Camera

dispatchjp1-st.axis.com

HTTP

80

Allow

Camera

dispatcher.sts.axis.com

HTTP

443

Allow

Camera

dispatchse1-st.axis.com

HTTP

443

Allow

Camera

dispatchse2-st.axis.com

HTTP

443

Allow

Camera

dispatchsus1-st.axis.com

HTTP

443

Allow

Camera

dispatchjp1-st.axis.com

HTTP

443

Allow

Morphean Video Management System

From

To

Service 

Port 

Action

Camera

13.39.113.80 - 13.39.113.88

HTTPS

443

Allow

Camera

13.39.113.80 - 13.39.113.88

TCP

8080-8180

Allow

Camera

3.76.129.169 - 3.76.129.171

HTTPS

443

Allow

Camera

3.76.129.169 - 3.76.129.171 

RTMPS

1936

Allow

Camera

3.76.129.169 - 3.76.129.171 

TCP

8080

Allow

Tellu TelluCare Backend

To

From

Service

Port

Action

Camera

*.tellucloud.com

HTTPS

443

Allow

Camera

*.tellucare.no

HTTPS

443

Allow

Etter konfigurasjonen bør følgende trinn utføres:

  1. Bekreft at Tellu mottar et hjerteslag fra kameraet (se feltet "sist sett" i kamerlisten).

  2. Bekreft at du kan få tilgang til videostrømmen (ved å klikke på avspillingsknappen i kamerlisten).

  3. Bekreft at du kan få tilgang til kamerakonfigurasjonen (ved å klikke på konfigurasjonsknappen i kamerlisten).

Skjermbilde 2024-01-29 kl. 12.28.39

Hvis alle tre trinn fungerer som forventet, betyr det at brannmuren i kameranettverket er riktig konfigurert.

Feilsøking

Hvis trinn 1 feiler
Det er mest sannsynlig at Tellu Tellucare Backend ikke kan nås fra kameraet.

Hvis trinn 2 og 3 feiler
Hvis kameraet ikke er riktig konfigurert eller ikke fungerer etter en fabrikkinnstilling, er det mest sannsynlig et problem med AXIS Camera Management Platform. Dette kan føre til at Morphean Video Management System ikke er tilgjengelig.

Det er ingen spesifikk nettverkskonfigurasjon på kameraet selv eller brannmur på Tellus side. Hvis testen ovenfor feiler, prøv å koble kameraet til et nettverk som tillater utgående trafikk (for eksempel en 4G-ruter) for å bekrefte om problemet ligger i nettverket og brannmuren. Kameraene er konfigurert til å akseptere DHCP fra hvilket som helst nettverk og bør fungere så lenge de kan nå de oppførte tjenestene ovenfor.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.