Feilsøking av kameratilsyn
Kameraovervåking er en komplisert teknologi og, som med all teknologi, kan det oppstå problemer. Denne artikkelen vil guide deg gjennom feilsøkingsverktøy, de vanligste feilene, og forklare hvordan du løser dem.
Når kameraet ikke fungerer
For å begynne med vil vi gå gjennom hvilke verktøy som kan brukes til å diagnostisere feilen. Det er flere forskjellige grunner til at du kan ha problemer med kameraet, så det er viktig å forstå hva de forskjellige verktøyene forteller oss.
Heartbeat i Tellucare
Når kameraet er konfigurert, installeres en app kalt Heartbeat på kameraet. Denne appen kommuniserer med Tellucares backend og signaliserer om det er mulig å sende varsler fra kameraet. Hvis den er grønn, betyr det at alt er OK, hvis den er rød, betyr det at den har mistet kontakt med kameraet. Hvis det står "Ikke sett", betyr det at vi aldri har opprettet kontakt med kameraet og det derfor ikke har noen status å vise.
Dette er de ulike statusene
Tekniske alarmer
Når det er problemer med et kamera, for eksempel hvis det mister strøm eller tilgang til internett, vil en teknisk alarm bli sendt til Tellucare. En åpen teknisk alarm indikerer at noe må gjøres for å løse problemet. Hvis kameraet får tilbake strøm og internett, vil den tekniske alarmen lukkes automatisk, da det ikke lenger er et problem.
Brannmur og lokalt nettverk
Hvis du er koblet til kablet infrastruktur, er det viktig å sikre at du har konfigurert brannmuråpninger riktig. Lokale nettverk kan være ganske komplekse, og det er mange situasjoner hvor du vil kunne finne feil hvis du oppdager at du ikke får tilgang til kameraet.
Router og 4G
Hvis du har koblet kameraet til en router med eget SIM-kort, trenger du ikke tenke på brannmuråpninger, men til gjengjeld kan det være egne utfordringer knyttet til mobildekning. Hvis du opplever problemer med at bildet ikke er klart, eller at kameraet ikke er tilgjengelig til tider, kan det være at ruteren er plassert på et sted med for dårlig signal. Det er smart å utføre en nettverkstest før installasjon slik at du kan identifisere det beste området å plassere ruteren for å få best mulig signal.
Feilsøking
For å finne ut hvor feilen kan ligge, er det viktig å se sammenhengen mellom de forskjellige verktøyene vi har til rådighet og utelukke områdene det ikke er problemer med.
Sjekkliste etter at kameraet er satt opp:
Når et nytt kamera er installert kan du følge denne oppskriften for å bekrefte at alt fungerer som det skal:
Bekreft at Tellu mottar heartbeat fra kameraet
Bekreft at du kan få tilgang til videostrømmen (ved å klikke på avspillingsknappen i kameralisten)
Bekreft at du kan få tilgang til kamerakonfigurasjonen (ved å klikke på konfigureringsknappen i kameralisten)
Hvis alle tre fungerer som forventet, betyr det at brannmuren i kameranettverket er konfigurert riktig.
Hvis du opplever feil
Hvis ett eller flere av trinnene ovenfor ikke fungerer som forventet, dobbeltsjekk konfigurasjonen din.
Hvis trinn 1 feiler
Det er mest sannsynlig at Tellu Tellucare Backend ikke kan nås fra kameraet. Her er det veldig sannsynlig at det er en brannmur som stopper kommunikasjonen.
Hvis trinn 2 og 3 feiler
Hvis kameraet ikke konfigureres riktig eller ikke fungerer etter en fabrikkinnstilling, er det mest sannsynlig et problem med AXIS Camera Management Platform. Dette kan resultere i at Morphean Video Management System er utilgjengelig. Ved en slik feil kan du kontakte Tellu Support for assistanse.
Tips!
Det er ingen spesifikk nettverkskonfigurasjon på selve kameraet eller fra Tellu. Hvis testingen ovenfor feiler, prøv å koble kameraet til et nettverk som tillater utgående trafikk (som en 4G-router) for å bekrefte at problemet ligger hos nettverket og brannmuren. Kameraene er konfigurert til å akseptere DHCP fra ethvert nettverk og bør fungere så lenge de kan nå tjenestene som er listet ovenfor.
Falske alarmer
I tilfeller hvor det er mange falske alarmer, anbefaler vi å ta en titt på artiklene vi har samlet om oppsett av hendelsesbasert tilsyn. Det er flere måter å få falske alarmer på, men de fleste er relatert til feil oppsett av masker eller kameraplassering.
Ustabile hendelsesbaserte varsler
I situasjoner hvor varslene fungerer uregelmessig, anbefaler vi å åpne Object Analytics og flytte maskene på scenariene du ikke bruker så mye ut av bildet som mulig. Kameraet analyserer masker kontinuerlig selv om det ikke er satt opp varsel for tjenestemottakeren, det kan derfor være vanskelig for kameraet hvis en maske er satt opp i et scenario som utløses relativt ofte selv om masken ikke er i bruk. Det er ikke mulig å fjerne maskene helt, så vi anbefaler derfor å samle den til en så liten prikk som mulig øverst i kameraet slik at det ikke utløser alarm i kameraet. Dette bør gjøre varslene mer stabile.